perjantai 16. elokuuta 2013

Pellavapyyhkeet

Olen useammin kuin kerran lukenut, että pellava imee kosteutta moninkertaisesti puuvillaan verrattuna. Päätin sitten, että meilläkin testataan. Vaikka oikeastaan idea lähti saippuapurkeista (tai niiden väreistä) ja sattuivat vielä Lapuan Kankureiden Ruusunen-pyyhkeetkin olemaan paikallisessa sisustuspuodissa alennusmyynnissä. Näin heti mielessäni Ruususet yhdessä Pellavaisten kanssa roikkumassa meidän vessassa. Ja siellähän ne nyt roikkuvat.

My soap bottles told me to sew these linen hand towels with lace. Those yellow friends are called "Sleeping beauty", they are from Lapuan Kankurit.



Tein pellavapyyhkeisiin tuplakäänteet, valkoisesta nauhasta ripustuslenkit ja alareunaan ompelin lopuksi pitsin koristeeksi. Yksinkertaista ja nopeaa! Ja lopputulos miellyttää kyllä minun silmääni. Seuraavaksi ehkä sitten pellavafroteeta?





PS: En enää silittänyt pyyhkeitä (näihin kuviin) ompelun jälkeen. Jos et tiennyt, pellava kannattaa kastella läpimäräksi ennen pesua, runsas vesi vähentää rypistymistä pesun aikana. Meillä ei ainakaan taida olla aikaa pyyhkeiden silittelyyn, mutta eikös pellava saa ollakin ryppyistä, saahan?

11 kommenttia:

  1. Tulipa niistä ihanan nostalgisen kauniit pyyhkeet! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ne myös toimii! Kuivaa hyvin ja kuivuu nopeasti :)

      Poista
  2. Kauniit pyyhkeet! Minäkin tykkään pellavasta. Ompelin joku vuosi sitten pyyhkeitä pellavafroteesta, mutta koska pellava imee niin paljon kosteutta, tuntui, että ne kuivuvat tosi hitaasti. Käsipyyhkeinä vessassa eivät mielestäni oli miellyttäviä sen vuoksi. Pitkään olin haaveillut pellavafroteisista pyyhkeistä, mutta ei ole tullut paljon niitä käytettyä. Viime aikoina olen käyttänyt vessassa käsipyyhkeinä vanhoja astiapyyhkeitä, joissa taitaa olla vähän pellavaa. Ne ovat ohuita ja kuivuvat nopeasti. Pesukoneessakaan eivät vie paljoa tilaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Minä olen positiivisesti yllättynyt näistä, vaikka olin etukäteen vähän epäileväinen ja kangaskin on valittu aivan summassa, ilman sen suurempia miettimisiä. Kuivuvat todella nopeasti, paljon paremmin kuin puuvillaiset käsipyyhkeet keittiössä! Luulis että ne pellavafroteiset ois sen verran ilmavia, että kuivuisivat, mutta ehkä sitten ei?

      Poista
  3. Kyllä sun kannattaa kokeilla, tykkäätkö pellavafroteesta. Sitä ei tosin ole mun kokemuksen mukaan helppo löytää. Kysyin monesta kangaskaupasta, ja sieltä mistä löysin, oli vain yhtä väriä. Minä olen tykännyt puolipellavaisista (puuvilla-pellava) pyyhkeistä, jotka eivät ole froteeta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ehdottomasti täytyy kokeilla, vain oman kantapään kautta voi oppia ;)

      Poista
  4. Ihan mielettömän ihania pyyhkeitä, tuo pitsi on ihanaa!! Tulee mieleen ne lapsuuden aikaiset mummin pyyhkeet, joihin oli virakknut noita pitsejä :) Ihana uusi blogi, tänne jään!!!! Mukavaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja tervetuloa! :) Olen suunnittelut myös reunapitsin virkkaamista itse, mutta ainakin vielä on jäänyt tekemättä... On niin monta muutakin juttua mielessä :D

      Poista